با سپرى شدن مرداد ۱۴۰۴ و بر اساس آمار فروش ۳۰ شركت توزيع و پخش دارويى در كشور ايران كه بر اساس اطلاعات ميدانى جمعآورى شده است، مشاهده میشود كه اين 30 شركت در مرداد ماه، بيش از 28 هزار و 600 ميليارد تومان به داروخانههاى كشور فروش داشتهاند.
نكتۀ یکم: بررسى فروش مرداد ماه، نشان از رشد ۴/۲% فروش به نسبت تير ماه را دارد وليكن كماكان در ۵ ماه نخست، بيشترين ميزان فروش در ارديبهشت با بيش از ۳۰ هزار ميليارد تومان بوده كه در مجموع ۵ ماه، بازار دارويى ايران نزديك به ۱۳۳ هزار ميليارد تومان گرديده است.
نكتۀ دوم: همانكونه كه پيشتر نيز ذكر شده بود، شركت هاى توزيع و پخش حسب شرايط بازار و مسائلى از قبيل سبد كالا، توانايى مالى، امكانات زیرساخت و… در چند دسته قابل دستهبندى مىباشند:
- شركتهاى با سهم بيشتر از ۵% = ۶ شركت كه نزديك به 50 سهم بازار را تشكيل مى دهند.
- شركت هاى با سهم بين ۳% تا ۵% = ۶ شركت كه ۲۴% سهم بازار را تشكيل مى دهند.
- شركت هاى با سهم بين ۱% تا ۳% = ۱۳ شركت كه نزديك به ۲۳% سهم بازار را تشكيل مىدهند.
- شركت هاى با سهم كمتراز ۱% = ۵ شركت كه نزديك به ۳/۵% سهم بازار را تشكيل مىدهند.
بررسى اين روند نشان از ايجاد شكاف بين شركت هاى توزيع و پخش دارويى در ايران دارد كه ادامهٔ اين روند، باعث ادغام شركتهاى كوچكتر با يكديگر و يا خريد آنها توسط شركت هاى بزرگتر میشود.