پنج استراتژی موفق برای ایجاد انگیزه در تیم فروش در صنعت پخش
24 بهمن 1401 1403-02-16 21:21پنج استراتژی موفق برای ایجاد انگیزه در تیم فروش در صنعت پخش
پنج استراتژی موفق برای ایجاد انگیزه در تیم فروش در صنعت پخش
1- در افراد تیم خود اعتماد ایجاد کنید.
پایۀ انگیزه دادن به تیم فروش ، اعتماد است. اگر تیمتان به شما اعتماد ندارد و باور ندارد که به منافع آنها فکر میکنید، برای آنها دشوار خواهد بود که برای کارشان احساس انگیزه داشته باشند. هنگامیکه فروشنده ها انگیزه ندارند، شما نمیتوانید به آنها انگیزه دهید مگر اینکه گفتوگویی باز و صادقانه درباره چالشها و اهدافشان داشته باشید، چیزی که بدون اعتماد رخ نخواهد داد.
2- از شیوه مدیریت خود از کارمندان تحت نظرتان سؤال بپرسید.
من همیشه در تدرس هایم یک نکته مهم را میگویم:
درست همانطور که مشتریان بالقوۀ متفاوت به سبکهای فروش متفاوت نیاز دارند و فروشندگان مؤثر متوجه میشوند که چگونه خودشان را با آن سبکها تطبیق دهند، مدیران اثربخش هم میفهمند که بهترین راه برای انگیزه دادن به تیم فروش و نتیجه گرفتن از تیمشان این است که بهجای استفادۀ دائم از یک روش یا راهبرد ارتباطی برای همه، باید با هرکس متناسب با دنیایش برخورد کنند.
یک مدیر باپرسیدن سوال های زیر می تواند شناخت بهتری از تیم خود پیدا نماید:
الف)چه میزان تعاملی را ترجیح میدهید؟ آیا میخواهید با من یک بار در هفته، یک هفته در میان یا چند بار در هفته ملاقات کنید؟
ب) میخواهید چگونه به شما بازخورد دهم؟
ج) تشویق و بازخورد عمومی را ترجیح میدهید یا خصوصی؟
د) چه نوع بازخوردی را ترجیح میدهید؟
ه) اگر من چیز نادرستی را شنیدم، آیا میخواهید به شما بگویم، ایمیل بزنم، صبر کنم با هم رو در رو شویم یا کار دیگری انجام دهم؟
و)اگر کاری انجام میدهم که اعصاب شما را به هم میریزد و تمرکز شما را ازبین می برد با من در میان میگذارید ؟
3- اهداف حرفهای و شخصی کارمندان تحت نظر خود را بشناسید.
شما نمیتوانید به فردی انگیزه دهید مگر اینکه بدانید چه چیزی او را به حرکت وا میدارد. متوجه شوید که هریک از کارمندانتان برای موفقیت در زندگی شخصی و حرفهایشان چه میخواهند.
از آنها سؤالات زیر را بپرسید:
- آیا در حال حاضر انگیزه دارید؟
- چه چیزی در بلندمدت به شما انگیزه میدهد؟
- چگونه میتوانید به خودتان انگیزه دهید؟
- چگونه متوجه شوم که انگیزه ندارید؟
- اگر در ظاهر انگیزه نداشتید از من میخواهید چه کار کنم؟
حتی اگر جوابش به نظر مشخص میآید، همیشه لازم است که سؤال کنید. اگر نتوانند جواب این سؤالات را به شما بدهند، به آنها ۴۸ ساعت فرصت دهید تا جوابی پیدا کنند. اگر آنها را وادار کنید که خودکاوی کنند، احتمال بیشتری دارد که پاسخهای عمیق تری به شما بدهند که برای هر دوی شما در بلندمدت بهتر است.
4- اهداف روزانه، هفتگی و ماهانه را تعیین کنید.
روزانه: این یک هدف خیلی کوتاهمدت است که برای از بین بردن نگرانیهای ویزیتور طراحی شدهاست.
هفتگی: این یک هدف ملموستر با اثر کاری تعریفشده است. برای بهبودها معیارهایی قرار دهید، سپس با فروشندگان تان روی برنامهای کار کنید تا به طور روزانه مهارتهای لازم برای دستیابی به این هدف را بهدست آورید.
ماهانه: اهداف ماهانه، بزرگترین این سه هدف بوده و همراه با پاداشهایی با ارزش بالاتر براساس عملکرد فوقالعاده است. ترجیح این است پول نقد ندهیم چرا که وقتی آن را خرج میکنند، از بین میرود در عوض من جایزه های فیزیکی مانند تلویزیون ؛موبایل و…. میدهم که هر زمانی که ویزیتور به آن نگاه کند، فرآیندی را به یاد میآورد که برای بهدست آوردن آن طی کرده است.
5- پاداشهای عالی بدهید.
انگیزه دادن به تیم فروش چیزی بیشتر از پوسترهای عجیب و غریب روی دیوار است. همانطور که قبلا گفته شد بهتر است این پاداش ها متنوع باشد .در زیر چند نوع پاداش فردی و تیمی پیشنهاد می گردد :
فردی :
الف )برای آنها (و شاید خانواده شان) ناهار یا شام بخرید (یا دعوت کنید ).
ب) خدمات کارواش هفتگی بدهید تا خودرویشان را بشویند.
ج) به آنها یک روز کامل مرخصی بدهید.
د) بلیط استفاده از خدمات ماساژ ؛مسافرت یا ….بدهید .
برعکس پاداش نقدی سنتی، این پاداشها در انگیزه دادن به تیم فروش بسیار اثر دارد، چرا که همه برای نماینده فروش بودن تشویق میشوند. چه کسی است که نخواهد ببیند مدیرش شام همکارش را دعوت کرده است؟
تیمی :
- پایان روز همه را به سینما ببرید.
- به یک مسابقه ورزشی بروید.
- مهمانی بدهید.
- پینت بال کنید.
- به کار تینگ بروید.