وظایف واحد حسابداری شرکت های پخش مویرگی

وظایف واحد حسابداری شرکت های پخش مویرگی1

وظایف واحد حسابداری شرکت های پخش مویرگی

درحسابداری پخش مویرگی حاشیه سود پایین در مقایسه با شرکت های پخش حائز اهمیت می باشد. یکی از مهم ترین وظایف واحد حسابداری پوشش دهی تعداد بالای تراکنش مالی به دلیل ارزان بودن سبد عرضه آن ها می باشد و می بایست تمام خرده فروشان و فروشگاه های مواد غذایی را پوشش دهد چرا که در پخش مویرگی سبد ارائه شده دارای تنوع و گستردگی بالایی است. تراکنش های روزانه به تعداد فاکتورهای صادر شده می باشد. تفاوتی در حسابداری پخش گرم و سرد وجود ندارد و عملیات حسابداری به صورت یکسان انجام می شود.

وظایف واحد حسابداری را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

1 – حسابداری فروش بر اساس بهای تمام شده کالاهای فروش رفته

2 – محاسبات سود و زیان ناشی از فروش

3 – حاشیه سود وطبقه بندی اقلام کالاها – کالاها با سود پایین یا سود بالا، کالاهایی با گردش کند یا تند

4 – گزارشات مالی از دوره فروش مانند گزارش گردش کالا در انبار، دوره وصول مطالبات

5- محاسبه حقوق پرسنل

6- محاسبه عملکرد پیمانکاران توزیع- در صورتی که عملیات توزیع توسط پیمانکاران صورت گیرد.

7- ترازنامه و صورت مالی های مخصوص شرکت های پخش مویرگی

حسابداغری پخش مویرگی چگونه انجام می شود؟

حسابداری پخش مویرگی زیرمجموعه حسابداری بازرگانی می باشدو کدینگ آن براساس حسابداری بازرگانی طراحی می گردد. شرکت پخش های مویرگی دارای مارژین و حاشیه سود پایینی هستندبنابراین حسابداری آنها در زیر مجموعه حسابداری شرکت های پخش مواد غذایی قرار می گیرد.

مدیر فروش شرکت های پخش مویرگی مسئولیت تحقق بودجه فروش را برعهده دارد و می بایست در رابطه با سود و زیان شرکت پاسخگو باشد.

نرم افزارهای مالی برای سهولت حسابداری پخش مویرگی می بایست واحد فروش با زیرسیستم های عملیات پخش مویرگی یکپارچه باشند. حسابداری پخش گرم و سرد به صورت یکسان انجام می شود و تفاوت آن در انبار و حسابداری انبار آن می باشد.

*** دو رویکرد در رابطه حسابداری پخش مویرگی وجود دارد:

1 – فرایند عملیات توزیع و پخش توسط پیمانکاران توزیع انجام می شود.هزینه بابت توزیع به پیمانکار داده می شود که برحسب تناژیا ریال می باشد.

2 – فرایند عملیات توزیع بر عهده فروشندگان و نمایندگان آنان می باشد

گزارش مالی در پخش مویرگی

***گزارش سود و زیان به تفکیک شعبه و مرکز هزینه: در این گزارش که عملکرد هر شعبه را به تفکیک نمایش می دهد، میزان فروش، انبار و سود وزیان مشخص می گردد.

*** گزارش بدهکاران: جریان نقدینگی شرکت های مویرگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین پیگیری مکرر بر اساس تاریخ بدهی ووصول به موقع از وظایف مدیران پخش می باشد.

***گزارش عملیات به صورت دوره ای: این گزارش برآورد سرمایه درگردش را نشان می دهد. دوره مورد نظر از زمان خرید کالا از تامین کننده تا زمان وصول پول از خریدار است

*** گزارش حاشیه سود: این گزارش میزان سود آوری هرکالا را نشان می دهد و در برنامه ریزی برای ادامه ویا قطع فروش کالا ضروری است

*** گزارش از کالا های برگشتی به علت خرابی و یا گردش نداشتن: این گزارش از انباشت کالا ها در انبار می کاهد و دوره گردش را طولانی تر می کند

*** گزارش از منابع انسانی: گزارشات منابع انسانی بصورت ماهیانه با پرداخت حقوق و مزایا و پورسانت مشخص می گردد.

***گزارش تامین کنندگان: گزارش تراکنش های مالی با تامین کنندگان در این گزارش نمود پیدامی کند. نحوه تامین و میزان کالای تامین نشده در این این گزارش قید می شود.

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای دلخواه برای نمایش را انتخاب کنید. سایر فیلدها مخفی می شود. برای ترتیب دلخواه فیلدها را به محل دلخواه بکشید و رها کنید.
  • عكس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
برای مخفی شدن نوار مقایسه، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه