سه تیپ تصمیم گیری در متقاعد سازی

سه تیپ تصمیم گیری در متقاعد سازی

اگر بخواهیم متقاعدسازی را تعریف کنیم باید بگوییم، متقاعدسازی اقدامی است که از طریق رفتار و کلام ما انجام شده و باعث می شود طرف مقابل و مخاطب، حرف و نظر ما را بپذیرد.

مسلماً یادگیری مهارت های متقاعدسازی برای هر فردی کاربردی و لازم است. بخصوص فروشنده ها که با این اصول می توانند مشتریان خودشان را به خرید محصولات متقاعد کنند.

نکته مهمی که در متقاعدسازی وجود دارد این است که این فرآیند از طریق ناخودآگاه انجام می شود و باید بگونه ای صحبت کرد که بر ناخودآگاه فرد تاثیر گذاشت.

تکنیک ها و راهکارهای مختلفی وجود دارد که بوسیله آن ها می توان بر ناخودآگاه دیگران تاثیر مثبت گذاشته و آن ها را با خود همراه کنیم .

 یکی از راهکارهای متقاعدسازی، شناخت نحوه تصمیم گیری افراد است. اگر بدانیم فرد روبرویی ما چگونه تصمیم گیری می کند و مکانیزم تصمیم گیری او چگونه است یک گام مهم در متقاعدسازی او برداشته ایم.

افراد به طور کلی به سه گونه تصمیم گیری می کنند:

1- منطقی:

اینها افرادی هستند که به همه چیز به صورت منطقی نگاه می کنند، آن ها به دنبال دانستن جزئیات دقیق هستند ، اطلاعات فنی می خواهند، اگهی خوبی از محصولات مشابه و قیمت رقبا دارند. آن ها از حاشیه پردازی و خارج شدن از بحث بیزارند.

2- احساسی:

اینها عکس دسته اول هستند و احساسی فکر می کنند. آن ها بیشتر از آنکه به دنبال دانستن اطلاعات از محصول باشند، می خواهند از اتفاقات روزمره حرف بزنند. دوست دارند بیشتر به حاشیه بپردازند و افرادی هستند که مایلند از مصاحبت با فرد روبرو لذت ببرند. این افراد اهمیت زیادی به دانستن اطلاعات محصول نمی دهند.

3- عرف و سنت:

اینها کسانی هستند که پیرو عرف و سنت و گذشته هستند. اینکه در گذشته از چه برندی خرید کرده اند. اینکه در صنف آن ها مرسوم است که چه ابزاری خریداری شود. اینکه فامیل او از چه محصولی استفاده کرده است و … اینها معمولا در کلامشان به این موضوع ها اشاره می کنند.

البته نمی توان فردی را یافت که صرفاً احساسی یا منطقی و یا عرفی باشد بلکه هر سه در همه ما انسان ها وجود دارد اما یکی از این سه مدل در هر فردی قوی تر است.

ما در دوره متقاعد سازی این موارد را کامل توضیح داده ایم و پس از آن به تشریح تکنیک های کاربردی متقاعدسازی و اینکه چگونه فردی را متقاعد کنید پرداخته ایم.

دیدگاه خود را به ما بگویید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیلدهای دلخواه برای نمایش را انتخاب کنید. سایر فیلدها مخفی می شود. برای ترتیب دلخواه فیلدها را به محل دلخواه بکشید و رها کنید.
  • عكس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
برای مخفی شدن نوار مقایسه، بیرون از کادر کلیک کنید
مقایسه